Μεγάλα έργα για την Θράκη / Τι υλοποιείται σε Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή και Ξάνθη

έργα Θράκη
εικόνα αρχείου

Θα δούμε τα έργα για το Εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή, την ολοκλήρωση του Περιφερειακού Αλεξανδρούπολης, το FSRU στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το νέο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής, τα έργα σύνδεσης φυσικού αερίου σε Αλεξανδρούπολη-Κομοτηνή και τρία έργα που θα δει στο μέλλον η περιοχή και αφορά τις σιδηροδρομικές γραμμές Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και Καβάλα-Ξάνθη και τις νέες φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Εργοστάσιο Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής

Η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, εταιρεία στην οποία συμμετέχουν από κοινού, με ποσοστό 50% η καθεμία, η Motor Oil Renewable Energy (MORE) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανέθεσε την κατασκευή του Σταθμού στην ΤΕΡΝΑ A.E., η οποία με τη σειρά της υπέγραψε σύμβαση προμήθειας με τη Siemens για το βασικό εξοπλισμό της μονάδας παραγωγής δυναμικότητας 877 ΜW με καύσιμο το φυσικό αέριο.

Το συνολικό κόστος της επένδυσης εκτιμάται στα 375 εκατ. ευρώ και τα έργα ξεκίνησαν το 2022. Η μονάδα βρίσκεται στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής και ο βασικός εξοπλισμός προέρχεται από την Siemens και εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί εντός του έτους.

Η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ– Motor Oil θα διασυνδεθεί με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο ΚΥΤ Νέας Σάντας, Κιλκίς, σημείο κατάληξης της δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταφοράς 400 KV με τη Βουλγαρία.

Ο υπερσύγχρονος σταθμός έχεις στρατηγική σημασία δεδομένου ότι έρχεται να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες για ηλεκτρική ενέργεια στη χώρα μας, οι οποίες θα δημιουργηθούν εξαιτίας της σταδιακής απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής. Αποτελεί δε έργο πνοής για την ανάπτυξη της περιοχής αλλά και για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

Ολοκλήρωση Περιφερειακού Αλεξανδρούπολης

Η περιφερειακή οδός Αλεξανδρούπολης χωροθετείται στα όρια του Γενικού Πολεοδοµικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Αλεξανδρούπολης και αποβλέπει στη διοχέτευση της διερχόµενης κυκλοφορίας από και προς το λιµάνι Αλεξανδρούπολης, το αεροδρόµιο “∆ηµόκριτος”, την Κοµοτηνή, την Εγνατία οδό, χωρίς κυκλοφοριακή επιβάρυνση του αστικού ιστού της πόλης.

Η Ανατολική Περιφερειακή οδός κατασκευάζεται επί της χάραξης της προβλεπόµενης από το Σχέδιο Πόλης Περιµετρικής Οδού Αλεξανδρούπολης (τµήµα της οποίας είναι ήδη διανοιγµένο) και διατρέχει το βόρειο και ανατολικό όριο του Σχεδίου Πόλης.

Το προβλεπόµενο εύρος για την περιµετρική οδό από το Σχέδιο Πόλης είναι 26 m στο µεγαλύτερο µήκος εκτός από κάποιες θέσεις που περιορίζεται στα 20 m. Στον χώρο του λιµένα (µετά την Χ.Θ 3+542,17), η χάραξη της συνδετήριας οδού έχει καθοριστεί στα πλαίσια των έργων του λιµένα Αλεξανδρούπολης”.

Τα έργα ξεκίνησαν το 2022 (η σύμβαση υπεγράφη στα τέλη του 2021) και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του 2024. Ανάδοχος της εργολαβίας είναι η ΤΕΚΑΛ και Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

FSRU Αλεξανδρούπολης

Ένα μεγάλο ενεργειακό έργο στην περιοχή της Θράκης, είναι το FSRU στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Με το έργο η Αλεξανδρούπολη μετατρέπεται σε ενεργειακός κόμβος, κάτι που προκύπτει και από το γεγονός ότι έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και ελληνικών, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για το υπόλοιπο της δυναμικότητας από νέες εταιρείες.

Το έργο υλοποιεί η Gastrade. έχει ολοκληρωθεί ήδη η σύνδεση του FSRU με το εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου, ενώ θα ακολουθήσουν οι τελευταίες και τελικές δοκιμές για να μπορέσει να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις 30 Απριλίου.

Το ελληνικό σύστημα θα τροφοδοτείται ετησίως με περίπου 45.000 MWh φυσικού αερίου που αντιστοιχεί σε 1,5 bcm το χρόνο ή με το 27% της συνολικής ετήσιας δυναμικότητας αεριοποίησης του σταθμού.

Νέο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής

Το νέο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής θα αντικαταστήσει το Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής “Σισμανόγλειο” που ιδρύθηκε το 1937. Το κόστος του κτιρίου κυμαίνεται πάνω από 100 εκατ. ευρώ και θα αποτελείται συνολικά από 180 κλίνες, 15 εκ των οποίων θα αφορούν σε σταθμούς αιμοκάθαρσης. Το κτίριο του νοσοκομείου θα περιβάλλεται από μία πυκνή δασώδη περιοχή με 1.200 δέντρα και θεραπευτικούς κήπους που θα είναι προσβάσιμη.

Η κατασκευή του νοσοκομείου Κομοτηνής αποτελεί τμήμα του έργου κατασκευής τριών νοσοκομείων σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη και Σπάρτη με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (βάσει της προγραμματικής σύμβασης που έχει γίνει με το υπουργείο Υγείας). Το συνολικό κόστος φτάνει τα 442 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος του έργου είναι η ΑΒΑΞ.

Το ξύλο θα είναι το κυρίαρχο δομικό στοιχείο, ακολουθώντας τεχνικές κατασκευής που είναι περισσότερο διαδεδομένες σε Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Η λογική της κατασκευής με timber frame θα μοιάζει κάπως με εκείνη της μεταλλικής κατασκευής.

Επέκταση δικτύου φυσικού αερίου

Ακόμα ένα σημαντικό ενεργειακό έργο στην περιοχή της Θράκης είναι η διπλή εργολαβία που επεκτείνει το δίκτυο φυσικού αερίου στις τρεις μεγάλες πόλεις της Αλεξανδρούπολης, της Κομοτηνής και της Ξάνθης από την ΔΕΔΑ.

Η πρώτη εργολαβία αφορά την επέκταση του φυσικού αερίου σε Αλεξανδρούπολη-Κομοτηνή. Ανάδοχος είναι η ΑΒΑΞ και τα έργα είναι σε τελική φάση. Η δεύτερη εργολαβία αφορά την επέκταση του φυσικού αερίου σε Ξάνθη (αλλά και Δράμα) με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Τα δύο έργα έχουν προϋπολογισμό περίπου 40 εκατ. ευρώ.

Με τα έργα οι μεγάλες πόλεις της Θράκης θα έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο έχοντας πλέον μεγαλύτερες επιλογής στην τροφοδότηση οικιών, επιχειρήσεων και βιομηχανιών.

Τα +3 έργα

Εκτός από τα έργα που ήδη βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, η περιοχή έχει να περιμένει ακόμα τρία έργα στο μέλλον. Πρόκειται για δύο σιδηροδρομικά αλλά και κτιριακά έργα. Δηλαδή τις γραμμές Καβάλα-Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο αλλά και τις φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Οι σιδηροδρομικές γραμμές

Βάσει του πλάνου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών πρόκειται να υλοποιηθούν δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα. Το πρώτο είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Καβάλα-Ξάνθη μήκους 37 χιλιομέτρων. Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το CEF II. H έναρξη της δημοπράτησης του έργου πιθανότατα θα γίνει φέτος και έχει κόστος με ΦΠΑ 218,98 εκατ. ευρώ.

Το δεύτερο έργο είναι η αναβάθμιση της μονής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Υπάρχει διαγωνισμός σε εξέλιξη από το 2022 και αναμένουμε την συνέχεια του. Αναθέτουσα Αρχή και στα δύο έργα είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

Οι φοιτητικές εστίες

Τέλος έχουμε και το έργο για τις φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Ο διαγωνισμός έχει ξεκινήσει από το 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος. Το Πανεπιστήμιο Θράκης “απλώνεται” σε 4 πόλεις και αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται να δημιουργηθούν ταυτόχρονα υποδομές σε διαφορετικές περιοχές. Δηλαδή στην Αλεξανδρούπολη 4 κτίρια φοιτητικών εστιών, στην Κομοτηνή 2 κτίρια φοιτητικών εστιών.

Επίσης περιλαμβάνεται η κατασκευή μιας νέας Κεντρικής Βιβλιοθήκης/Αναγνωστήριο– Πολύ λειτουργική Εγκατάσταση εκδηλώσεων (1 κεντρικό κτίριο που θα συστεγάζει τη βιβλιοθήκη, αναγνωστήριο και διάφορους χώρους εκδηλώσεων, 6.000 τ.μ., 17.000 τ.μ. συνολικό εμβαδόν χώρων). Στην Ξάνθη προβλέπεται η ανέγερση για ένα Ερευνητικό Κέντρο Αριστείας (1 κεντρικό κτίριο με εργαστήρια και ερευνητικά κέντρα 10.000 τ.μ., και 5.000 τ.μ. υπαίθριοι χώροι).

Πληροφορίες: ypodomes