Νήμα μετάξης, από το Σουφλί μέχρι το Γκότλαντ της Σουηδίας

Νήμα μετάξης από το Σουφλί μέχρι το Γκότλαντ της Σουηδίας

Τρεις καλλιτέχνιδες, η Σουηδή Hanna Norrna και οι Ελληνίδες Ειρήνη Γκόνου και Κλεοπάτρα Τσαλή, «συνέδεσαν» με νήμα μετάξης το Σουφλί με το σουηδικό νησί Γκότλαντ. Το 2023, στο Γκότλαντ παρουσίασαν έκθεση με έργα τους σύγχρονης τέχνης με μετάξι και διοργάνωσαν εργαστήρια φέτος, το Μουσείο Μετάξης στο Σουφλί φιλοξενεί επίσης έργα τους και εργαστήρια. Οι Norrna, Γκόνου και Τσαλή μίλησαν για το πρότζεκτ Morus (μουριά, στα λατινικά) στο «ΑΠΕ-ΜΠΕ».

Το συνεργατικό πρότζεκτ Morus ξεκινά με την οικιακή σηροτροφία· oι καλλιτέχνιδες εκτρέφουν μεταξοσκώληκες σε μικρή κλίμακα, στα σπίτια τους – στο Γκότλαντ η Norrna, στη Νάξο η Γκόνου και στην Αθήνα η Τσαλή – ενώ εργάζονται in situ, ερευνώντας την παραγωγή μεταξιού στο παρελθόν και στο παρόν.

«Το έργο μας εμπλέκει τις τοπικές κοινότητες και στόχος μας είναι να καλέσουμε ανθρώπους από διαφορετικά μέρη να αφηγηθούν τις ιστορίες τους για το μετάξι. Μέσω του δικτύου Morus, δημιουργούνται μικρές κοινότητες ανταλλαγής γνώσεων και ενδυνάμωσης», εξηγεί η Κλεοπάτρα Τσαλή.

Στο Σουφλί, «παράλληλα με την έκθεση “Morus” στο Μουσείο Μετάξης, που οργάνωσε και επιμελήθηκε η ομάδα του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, πραγματοποιήσαμε καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά εργαστήρια για τα παιδιά της ευρύτερης περιοχής. Τα έργα μας εκτίθενται ανάμεσα στα εκθέματα του Μουσείου που διηγούνται την ιστορία του μεταξιού της περιοχής.

Το Μουσείο στεγάζεται σε ένα παλιό “αρχοντικό” του 1880 στο Σουφλί και ένα τυπικό παραδοσιακό κουκουλόσπιτο» αφηγείται η Ειρήνη Γκόνου. «Επισκεφθήκαμε τα Πομακοχώρια του Έβρου, το Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο Ρούσσας όπου γνωρίσαμε τους δασκάλους και τα παιδιά, που συμμετείχαν στα εργαστήρια για τη μεταξωτή κλωστή.

Όπως επίσης, τον Τεκέ (ιερό ναό) της Ρούσσας, όπου οι επιστάτες του ναού, τέταρτη γενιά της ίδιας οικογένειας, μας μίλησαν για τη ζωή των μειονοτήτων της περιοχής, την ιστορία του ναού και για την Ιερή Μουριά που βρίσκεται στην αυλή του ναού εδώ και 600 χρόνια σύμφωνα με την παράδοση και θεωρείται θαυματουργή» συνεχίζει.

Αναφερόμενη στην πρώτη άκρη του συνδετικού νήματος μετάξης, η Hanna Norrna διηγείται: «Στο Γκότλαντ (Gotland), φυτείες χιλιάδων μουριών δημιουργήθηκαν μεταξύ 1830 και 1850. Κυρίες της αριστοκρατίας παρήγαγαν μετάξι στα δικά τους κτήματα και γυναίκες στις παρυφές της κοινωνίας εκπαιδεύτηκαν από την Elisabeth Blessell Kahl να εργαστούν στην εκτροφή μεταξοσκωλήκων στο ίδρυμα Arbetshuset στην πόλη Βίσμπι (Visby).

Σκοπός του ιδρύματος ήταν να δώσει σε άνεργες γυναίκες ευκαιρία να κερδίζουν τα προς το ζην. Οι απαρχές της παραγωγής μετάξης στο Γκότλαντ ανάγονται στον Μεσαίωνα, όταν μοναχοί από τη νότια Ευρώπη έφεραν μουριές στο νησί. Η παλαιότερη γραπτή αναφορά για παραγωγή μετάξης που έχω εντοπίσει είναι από το 1753, όταν ένας αγρότης απέστειλε στη Στοκχόλμη μια μικρή ποσότητα που είχε οικιακά παράξει.

Η έκθεση «Morus» στην Galleri Apoteket στο Roma Kungsgård (Ιούλιος 2023) παρουσίασε έναν αριθμό έργων τέχνης που διερευνούσαν τα θέματα της μεταμόρφωσης, έκδυσης, μυθολογίας του μεταξιού και τελετουργιών αλλαγής. Το Roma Kungsgård είναι ένα παλιό μοναστήρι όπου καλλιεργούντο μουριές.

Ο εκθεσιακός χώρος ήταν παλιά φαρμακείο, το οποίο συνδέει τις καλλιτέχνιδες με τις γυναίκες που χρησιμοποιούσαν για φαρμακευτικούς σκοπούς βότανα και νήματα καθώς και με τις εναντίον τους κατηγορίες στις δίκες μαγισσών στο Βίσμπι το 1705.

Επιπλέον, η όμαδα Morus διοργάνωσε εργαστήρια νημάτων μετάξης σε τρεις διαφορετικές τοποθεσίες: το πρώτο, στο νησί Fårö, στο κτήμα όπου γεννήθηκε το 1791 η Elisabeth Blessel Kahl· το δεύτερο, στον Βοτανικό Κήπο στο Βίσμπι, όπου υψώνεται μια γέρικη μουριά και δίπλα σε μια από τις παλιές φυτείες· το τρίτο, στο Roma Kungsgård, έξω από την Galleri Apoteket.

Η Ειρήνη Γκόνου τονίζει: «Τα εργαστήρια οικιακής σηροτροφίας της ομάδας Morus αποτελούν την πρόσφατη δέσμευσή μας στις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές, την ιδιαίτερη τεχνική της οικιακής εκτροφής μεταξοσκωλήκων και του χειροποίητου νήματος, σαν ένα σημαντικό στοιχείο επαναφοράς στην πολιτική της υλικότητας, της συντροφικότητας, της τοπικής ιστορίας, της πολιτιστικής κληρονομιάς και της κοινωνικής ενδυνάμωσης».